Varför avskyr vi säljare?

Kanske är det våra rötter i det gamla bondesamhället. Gå tillbaka tre generationer, så levde dina släktingar med färska minnen av svält och nödår. Snålheten var dygd. Livet var hårt och grått. Så kom plötsligt en glad gårdfarihandlare med granna tyger, knappar, garner och kanske illustrerade skrifter och en färgbild på kungafamiljen! Frun fick en liten glimt av världen och ett annat liv… Men på kvällen kom bonden hem och blev rasande över att kärringen slösat.

Det ”kulturarvet” har varit starkt i Sverige. Sen har vi skapat bilden av Säljaren som en falsk och girig typ, full av överdrifter och lögner. Och vi samlar fortfarande på just de negativa berättelserna!  Media berättar helst om oseriösa arbetsgivare som utnyttjar ungdomar och arbetslösa, om provisionssystem som hetsar säljarna till girighet, och om säljutbildningar som lär ut manipulativa metoder. Säg försäljning och många tänker ”smarta knep” och fula tricks.

Det är synd. Riktigt synd, för idag är försäljare ett av våra viktigaste yrken. Fler svenskar än någonsin är tvungna att vara försäljare. Det är ett viktigt instegsyrke för ungdomar på arbetsmarknaden, och en räddningsplanka för många arbetslösa. Dessutom har vi rekordmånga egna företagare, som alla måste sälja. Och inte nog med det: 20 år av avregleringar och privatiseringar har givit Sverige fler privatanställda än någonsin, vars lönekostnader bara kan betalas om deras arbetsgivare lyckas med försäljningen.

Vi är alltså beroende av försäljning.

Därför behöver vi nya berättelser. Berättelser som visar att framgångsrik försäljning inte alls handlar om fiffiga knep, utan om service. Att den starkaste drivkraften för en säljare kan vara empati.