Vadå ”sälj med hjärtat?”

Empati och service. Det är vad det handlar om. Så skapar du kundrelationerna och de långsiktiga toppresultaten. Detta vet alla vi som gillar försäljning och som sätter en ära i att bli omtyckta, anlitade och rekommenderade. Problemet är våra motståndare….

Ja, vi kallar dem motståndare. De oseriösa säljarna och säljföretagen. De förstör för oss och gör det svårare att jobba, eftersom de drar ner yrkets anseende. På grund av dem ligger mediafokus idag på det negativa, och det kommer hela tiden nya skandalreportage och avslöjanden. Det har gått så långt att t.ex. Eniro och Unionen har startat samtal om att certifiera de seriösa säljföretagen!  Ett jättebra initiativ, men visst är det sorgligt att det ska behövas?

Det är dags att vi seriösa går ihop och gör något. Vi behöver nya berättelser. Berättelser om de goda säljarna; de som blir omtyckta och populära, och som skapar nöjda kunder hela tiden. Förebilder som bevisar att det är empati och service som ger toppresultat, och inte påflugenhet och ”smarta knep”. Vill du hjälpa oss med detta?  Kontakta oss med dina bästa affärsberättelser, så kommer du och ditt företag att kunna få mycket värdefull exponering.

Behöver du ett motiv till?  Här kommer det:  fler svenskar än någonsin är idag tvungna att vara försäljare. Det är ett viktigt instegsyrke för ungdomar på arbetsmarknaden, och en räddningsplanka för många arbetslösa. Dessutom har vi rekordmånga egna företagare, som alla måste sälja. Och inte nog med det:  20 år av avregleringar och privatiseringar har givit Sverige fler privatanställda än någonsin, vars lönekostnader bara kan betalas om deras arbetsgivare lyckas med försäljningen.

Alltså är försäljare ett av våra viktigaste yrken idag. Och du kan göra en insats.