Läsarkommentarer

”Tack Björn för en toppenbok!  Ibland undrar man vad alla dessa frukostmöten ger egentligen… men Godmorgonsoffan i Enköping gav 10 gånger tillbaka tack vare din bok. Jag sträckläste den, och blev helt fylld av energi!  Min nya affärsområdeschef sträckläste den också. Marknadschefen sitter och läser den på älgpass denna vecka. Högsta chefen har jag skickat en bok till och han bara skrattade åt min entusiasm när jag sålde in den på telefon till honom. Jag hoppas alla mina kollegor och chefer anammar ditt budskap Björn, dina idéer är så sunda och så rätt!”
Börje Hellman, Stora Enso Skog AB

”Det är ju som Björn och Niclas säger i boken: om du låter hjärtat vara med, säljer du mycket mer än om du försöker kränga. Många entreprenörer borde verkligen lyssna på detta. Det är så många som egentligen är naturliga, ärliga och passionerade kring sin affärsidé, men så fort de ska sälja tar de på sig en krängarkostym och låter tillgjorda. De borde inspireras av denna bok!”
Ninna Tjälldén, Företagarna i Stockholms Stad

”Vill bara tacka dig för boken, ”Låt hjärtat slå ditt säljrekord”, jag fick av dig vecka 32 när vi träffades i Göteborg. Den bästa säljbok jag läst och appellerar verkligen till mig som person. Vilken fantastisk karriär du har haft och har. Och verkligen bra tips att ta till sig som gav mig ny energi. Än en gång, tack för boken. Nästa som kommer är jag först i kön på och köper direkt.”
Christian Gilje, Fovea

”Ett sant nöje att läsa Björn Strids varma och personliga skildring av ett säljarliv. Hans inställning och omtänksamhet är något extra, och det är inte konstigt att han har nått toppen gång på gång. Det korta kapitlet om Mannen med mazarinerna berörde hela min familj.”
Joakim Gavelin, VD Sale Nordic

”Hej Björn, vill helt kort tacka för ett par inspirerande timmar, god lunch samt en riktigt, riktigt bra bok! Jag sträckläste den med stort intresse. Framför allt gillade jag att den var så konkret med handfasta, lättbegripliga råd som de flesta kan ta till sig och använda sig utav. Härliga anekdoter och händelser i tillägg till alla råd också!”
Thomas Ek, grundare av OBH Nordica

”Ville bara säga att jag har läst boken och tycker den är bra. Till och med väldigt bra. Kanske tycker jag så för att jag själv inte vill kränga, utan få folk att vilja köpa av egen fri vilja.”
Fredrik Hansson, Copywriter & Senior Partner, Sandberg-Trygg

 

”Du vill sälja men kunderna upplever dig som tjatig och irriterande. Kanske glömmer du att vara empatisk?  Björn Strid är säljcoachen som vill få oss att använda hjärtat.”
Tidningen Du & Co

 

”Den var väldigt lättläst och framför allt kul att läsa!  Jag hade egentligen bara tänkt att bläddra i den 10 minuter, men det slutade med att jag läste hela. Man får en ovanligt äkta och levande bild av hur det är att vara säljare. Det är klart intressant för alla inköpare.”
Anders Lindholm, chefredaktör Inköp & Logistik

 

”Den här boken får säljare att börja tänka själva. Den hjälper dem att våga vara naturliga i stället för att bara följa mallar. Det är verkligen annorlunda och mycket inspirerande för alla som säljer.”
Elisabeth Selig, Tidningen Golv till tak

 

”Den här boken satte verkligen igång min inre motor. Jag har läst många andra säljböcker, som oftast handlat om olika säljtekniker etc. Den här fick mig att våga tänka stort, inse att jag kan bli nummer 1, och att jag ska våga vara mig själv. Det varma budskapet, att man ska jobba från hjärtat, vara ärlig och mänsklig och bygga relationer är så inspirerande. Och det är en grymt underhållande karriärsresa han bjuder på. Jag känner hur min inre motor får energi av varje rad jag läser om hans otroliga karriär och erfarenheter.”
Kevin Norai, Manpower Telge Jobbstart

 

”Björn Strid, legitimerad världsstjärna i försäljning, har en skönt skrytig historia att berätta. Att höra honom berätta om sin resa, som tagit honom från ratten på en hemglassbil till stjärnstatus på Europas största logistikföretag, är entusiasmerande. Men här finns något mer än bara en hängmattsvänlig framgångshistoria. Boken har ett enkelt och viktigt tema: Ska du sälja något så måste du göra det med hjärtat. Det går inte att luras. Ofta vänder sig författarna med råd till den som ansvarar för en grupp säljare, men nuförtiden är vi såklart alla säljchefer.”
Tidningen Chef

 

”Jag sträckläste, blev både tårögd och glatt överraskad. Jag ville inte att den skulle ta slut. En måstebok för alla som är nyfikna på, och verksamma i detta yrke!”
Tina Engström, säljare, IKEA

 

”Jag sträckläste. Och kände igen mig i vartenda kapitel med allt hårt slit, bakslag och triumfer om vartannat. En av de bästa säljböcker jag läst! Som säljchef vill jag ge den här till alla nya säljare, så de blir förberedda på allt som väntar.”
Johan Dannborg, CEO, Media Marketing Group

 

”Den här boken borde man ge alla nyanställda säljare, och säga: ‘Så här kommer ditt liv att bli, om du vill nå toppen!’. Dessutom borde alla etablerade säljare köpa boken och ge till sin sambo: ’Läs den här, så får du veta hur jag har det på jobbet’. Själv sträckläste jag boken, fast jag inte hade tänkt att göra det, och jag kände igen mig hela vägen. Jag fick också en starkare lust än på länge att ge mig ut på fältet igen!”
Christer Rudh, affärsutvecklare, Linnskog, Rudh & Partner AB

”Det här är en bok som inspirerar, värmer och motiverar. Den belyser vikten av ett brinnande engagemang även när det kommer till försäljning av enklare produkter och framförallt visar den att när hjärtat är med kan det inte gå annat än framåt. Jag rekommenderar starkt den här boken. Den kommer föra med sig mycket glädje. Ge den till dig själv, ge den till din kund, ge den till dina säljare. Boken är skriven på ett lättsamt sätt med korta kapitel som genomsyras av en humoristisk ton.”
Daniel Sköld, säljkonsult, danielskold.se

 

Intervju i Civilekonomen nr 8, 2012:

Hur slå man säljrekord med hjärtat?
Du längtar till nästa dag, du tar dig tid även för den kunden som inte köper så mycket och du ser människor.

Du har varit stjärnsäljare inom glass, men också i stora B2B-bolag. Vad var nyckeln?
Att jag hade lätt att förstå vad andra ville ha. Jag pratade mycket med både kollegor och leverantörer, och hos kunderna alla från receptionisten till vd, och därmed fick jag överlägsen kunskap om situationen.

I dag arbetar du som säljcoach. Vilka är vanliga fel du möter?
Att försäljningen har blivit för forcerad, och för låg aktivitet hos säljarna. Säljarna är inte ute hos kunderna tillräckligt mycket. Alla företag vill ha trogna kunder och starka kundrelationer, men hur skapar du det på distans? Affärer bygger på förtroende, och ju fler gånger du har träffat en människa desto mer vågar du lita på henne.

Finns det några quick-fix för snabba säljresultat?
1. Ring igenom alla påbörjade kontakter sen ett år tillbaka, berätta om en nyhet och ställ en fråga.
2. Ta en extra kontakt med alla befintliga kunder, berätta om en nyhet, ställ lite frågor och be om en referens. För att nämna två exempel.

Kan alla bli bra säljare?
Ja. Alla kan bli bra säljare. Att bli stjärnsäljare kräver mer, då måste du börja tänka som en elitidrottare.

Mail till Björn Strid:

Hej Björn! Vi träffades på Operakällaren förra onsdagen och bytte visitkort i minglet. Jag måste bara berätta att jag tittade på din hemsida insåg jag att vi träffats tidigare.

Jag är uppvuxen i Närlunda på Ekerö och du sålde glass till min familj när jag bodde där. När jag var 17 rekommenderade du mig att börja jobba på Hemglass. Tack vare dig fick jag jobb på företaget. Jag skulle egentligen ha åkt med dig under min upplärning, men det blev tyvärr inte så. Jag tog över dina rutter och sålde massor av glass i bland annat Upplands Väsby och Åkersberga. Har även hört många historier om hur duktig säljare du var (vilket även märktes på rutterna). Lustigt va!

Så, tack för ett skönt extrajobb! Säg till om du vill ta en lunch någon dag framöver, sitter vid Odenplan, så kanske jag någon gång i bästa fall kan ge dig jobb som gentjänst. ;)

Med vänlig hälsning
Jonas Persson, Account Manager, ITResurs

Mail till Björn Strid:

Hej Björn,
Jag fick coaching av dig förra fredagen via Facebook och tack vare dina snabbtänkta och kloka ord och din generositet som du visade, så började jag undra hur jag ytterligare skulle kunna utveckla min egen potential som säljare och säljcoach. Som ett resultat av din öppenhet och generositet så blev jag otroligt nyfiken på att läsa din bok ”Låt hjärtat slå ditt säljrekord”.

Jag köpte den i förra veckan och läser den nu med stor behållning. Jag måste säga att ”WOW så inspirerande den är”.

Detta är den enda riktigt bra skrivna säljbok där jag verkligen känner igen mig själv och kan sätta mig in i hur du tänkte och hur du jobbat dig fram till att bli toppsäljare, bit för bit där inget lämnas åt slumpen.

ETT STORT TACK för att du delade med dig av dina erfarenheter. Jag läste halva boken igår och på tunnelbanan hit och jag avslutar den idag eller imorgon.

Avsnittet med tysken samt det om kylskåpet med mazarinerna berörde mig mycket. Även den unge killen Per var ett härligt kapitel.

Visst är sälj det härligaste och bästa jobb som finns. Och tänk vilken skillnad man gör i människors liv om man tar sitt fulla och ärliga ansvar med att hjälpa kunderna!
Med vänlig hälsning Johan Dahlqvist, Kundansvarig, Netdoktor

 

”Boken är lättläst och inte så teoretisk, vilket är skönt. Våra medlemmar är inga teoretiker, och ur den aspekten blir det mycket enklare för dem att ta till sig det positiva budskapet på det här sättet – via berättelser och verkliga händelser.”
Ann Hedlund, Stockholms Handelskammare

”En härlig bok!  Jag sträckläste den på flyget mellan New York och Chicago. Klev av planet med ny energi kring försäljning!”
Jörgen Rönnberg, VD Allt i Sten

”Bokens befriande budskap är att du kan utgå från dig själv. Du behöver ingen guru, inga teorier, inga program, ingen formell utbildning. Allt finns redan inom dig. Du ska bara ta den medfödda drivkraft du har och lägga till det där lilla, lilla extra av målinriktning och attityd… så kommer du att bli en duktig säljare. Jag tror att många av dagens ungdomar skulle behöva läsa den här boken.”
Tina Wahlroth, VD Kontakta