Intervju i Civilekonomen, nummer 8 2012

Hur slå man säljrekord med hjärtat?
Du längtar till nästa dag, du tar dig tid även för den kunden som inte köper så mycket och du ser människor.

Du har varit stjärnsäljare inom glass, men också i stora B2B-bolag. Vad var nyckeln?
Att jag hade lätt att förstå vad andra ville ha. Jag pratade mycket med både kollegor och leverantörer, och hos kunderna alla från receptionisten till vd, och därmed fick jag överlägsen kunskap om situationen.

I dag arbetar du som säljcoach. Vilka är vanliga fel du möter?
Att försäljningen har blivit för forcerad, och för låg aktivitet hos säljarna. Säljarna är inte ute hos kunderna tillräckligt mycket. Alla företag vill ha trogna kunder och starka kundrelationer, men hur skapar du det på distans? Affärer bygger på förtroende, och ju fler gånger du har träffat en människa desto mer vågar du lita på henne.

Finns det några quick-fix för snabba säljresultat?
1. Ring igenom alla påbörjade kontakter sen ett år tillbaka, berätta om en nyhet och ställ en fråga.
2. Ta en extra kontakt med alla befintliga kunder, berätta om en nyhet, ställ lite frågor och be om en referens. För att nämna två exempel.

Kan alla bli bra säljare?
Ja. Alla kan bli bra säljare. Att bli stjärnsäljare kräver mer, då måste du börja tänka som en elitidrottare.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>